Monopoly van de zoekmachine |
webdesign aalst, faam webdesign, faam, webdesign erpe-mere, seo
299
post-template-default,single,single-post,postid-299,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,wc-shortcodes-font-awesome-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2,vc_responsive

Monopoly van de zoekmachine

Vaak wordt er gesproken over het monopoly van de zoekmachine. We hebben het hier dan meestal over de positie van Google op het internet, niet verwonderlijk dat deze in de loop der jaren de bijnaam “Big G” meekreeg. Dat zoekmachines een selectie moeten maken is vanzelfsprekend maar is het wel correct dat eenzelfde partij de spelregels opstelt?

Stel dat je aan het hoofd staat van een onderneming. Dan heb je er natuurlijk alle belang bij dat je product onder de aandacht komt. Wie de hoogste positie weet te behalen binnen de zoekresultaten geniet vanzelfsprekend van meer bezoekers. Natuurlijk is het internet lang niet de enige manier om potentiële klanten te benaderen en ook andere bronnen van bezoekers zijn perfect mogelijk. Maar we kunnen stellen dat de zoekmachine op die manier toch mede de toekomst van je bedrijf kan bepalen. Deze opdracht dient dan ook met de grootste zorg te worden uitgevoerd. Het model van de zoekmachine is gebaseerd op het aanbieden van relevante content voor een specifieke zoekopdracht. Het succes hiervan hangt af van de tevredenheid van diens gebruiker. De zoekmachine heeft er dus alle belang bij om de meest relevante resultaten naar voor te schuiven. De zoekmachine fungeert net als anderen op het internet ook simpelweg als website, zijn de bezoekers niet tevreden dan keren die ook niet terug. Net daarom is de selectieprocedure zeer uitgebreid.

We zijn nooit 100% zeker dat menselijke invloeden uitgesloten zijn, wel weten we dat de zoekresultaten positief scoren bij de gebruiker. En zo kunnen we over de gehele lijn concluderen dat de zoekmachine met vlag en wimpel slaagt in zijn maatschappelijke opdracht. Een kritische kijk op het vervullen van deze opdracht zal echter nodig blijven.

Geen reactie's

Geef een reactie