Website als vertegenwoordiging

Zoals menig surfer ongetwijfeld al heeft ondervonden, moeten we op het internet nog steeds onderscheid maken tussen feiten en meningen. Een kritische blik blijft ongetwijfeld een must. Al wordt de betrouwbaarheid van informatie ook vaak onderschat. Zo hanteert bijvoorbeeld de online encyclopedie Wikipedia het open source principe dat gebaseerd is op collectieve intelligentie. Met andere woorden maakt het gebruik van de kennis van al zijn gebruikers die op hun beurt elkaar gaan controleren en verbeteren.

Maar we kennen in deze digitale tijden meerdere bronnen van informatie. Op de website van onze favoriete krant kunnen we op elk moment van de dag het laatste nieuws raadplegen. Met Google Scholar kunnen we wetenschappelijk onderbouwde studies raadplegen. Via social media kanalen volgen we onze favorieten op de voet en blijven we steeds op de hoogte van hun doen en laten. Onze vrienden, kennissen en familie delen wat zij al beoordeelden en zo is een overvloed aan gegevens en informatie ontstaan die vandaag de dag al een heuse selectie vraagt van zijn lezer. Op het internet zoals we het nu kennen worden we niet enkel overspoeld met informatie maar sturen deze zelf ook de wereld in. Hiervoor dien je enkel het juiste medium te kiezen en je kunt vaak al geheel kosteloos je boodschap publiek maken.Maar hoe zorgen we ervoor dat onze boodschap de juiste doelgroep bereikt?

Online kennen we een brede waaier aan mogelijke communicatiekanalen. De meest voor de hand liggende manier om hier aanwezig te zijn was altijd al onder de vorm van een website. Maar is dit nog wel het geval anno 2014? Is een website nog wel nodig met de dominante rol die social media sinds enkele jaren inneemt?


 Wat zijn vandaag de ‘grote’ pluspunten van een eigen website?

Op een eigen website bepaal je zelf de uitstraling en is profileren binnen je markt eenvoudiger.

Je leert je bezoeker en zijn wensen echt kennen. Zo kun je door het gebruik van Google Analytics heel nauwkeurig allerhande informatie opvragen over diens gedrag. Je komt te weten hoe een bezoeker op je website terechtkwam en vooral waar hij/ zij echt naar op zoek is. Zoekopdrachten liegen niet, ze tonen wat iemand echt wilt.

Websites werken 24/24 en zo ben je altijd beschikbaar met informatie. Social media werkt hierin beperkend aangezien je zelf mensen te woord moet staan.

Je bent niet afhankelijk van de goede werking van andere platformen.

Een goedwerkende en hedendaagse website blijft een basis voor iedereen die zijn boodschap online wenst te verkondigen aan het grote publiek. Op die manier ben jijzelf of je bedrijf op professionele wijze aanwezig binnen je markt. Het is nog steeds een zeer rendabele manier van promotie. Laat het werken in combinatie met social media of andere en kom tot een goedwerkende online marketingmix.